De 4 do’s voor effectieve teksten op je website!
02 maart 2022
Wist je dat een krachtige, doeltreffende tekst op je website vaak veel meer rendement oplevert dan een standaardtekst? Soms kan zelfs alleen al een sterke headline (kopregel) bovenaan je pagina veel verschil maken. Het design van je website is belangrijk, maar het zijn ook de teksten die je bezoekers overtuigen om tot actie over te gaan.

Stem je tekst af op je doelgroep
Begin met het vaststellen van je doelgroep. Een bezoeker zoekt iets speciaals. Hij komt op jouw site terecht en heeft weinig tijd. Vindt hij hier wat hij zoekt? Verplaats jezelf in je klant. Als jij niet goed inspeelt op de vragen die hij heeft, haakt hij snel af. Spreek in je tekst duidelijk jouw doelgroep aan en bepaal of je dat met ‘u’ of ‘jij’ wilt doen. Blijf hier consistent in. Praat zoveel mogelijk vanuit de beleving van de bezoeker en niet zozeer over jezelf. Het liefst in spreektaal, dat werkt het best (gebruik niet teveel uitroeptekens bijvoorbeeld, dit komt schreeuwerig over en dat doe je ook niet in een gesprek met een klant). Belangrijk is vooral dat je niet de nadruk legt op hoe je product is gemaakt, je methode of hoe het technisch werkt. Bespreek vooral de voordelen ervan. Wat levert het je bezoeker op? Hoe wordt het leven van je bezoeker makkelijker, leuker, aangenamer doordat hij jouw product gebruikt? Daar haakt je klant op aan.
Kom geloofwaardig over
Op internet is geloofwaardigheid enorm belangrijk. Vertrouwen in jou als aanbieder is essentieel. Probeer dat te onderbouwen met feiten die te verifiëren zijn. Bijvoorbeeld door tevreden klanten iets goeds over jou te laten zeggen in een testimonial en maak een duidelijke ‘over mij’-pagina. Emotioneer bovendien je klant. Daarmee maakt je klant namelijk (onbewust) de keuze voor jou als aanbieder. Emotie is belangrijker dan informatie.

Bouw je tekst helder op
Het beste kun je je tekst zo opbouwen dat hij snel doorzoekbaar ('scannable') wordt. Internetters scannen namelijk in enkele seconden een website en filteren in een oogopslag de belangrijkste punten eruit. Zorg dus voor een goede headline en subheadlines, gebruik korte alinea's en maak bijvoorbeeld sleutelwoorden vet. Zorg voor een duidelijke inleiding. Ook doe je er goed aan om je lezer aan het einde van je tekst te begeleiden naar de volgende stap. Dit heet een call-to-action. Geef de mogelijkheid om te bestellen, in te schrijven, iets te downloaden of te reageren.

Zorg voor een foutloze content
En last but not least…. Zorg altijd voor een foutloze tekst. Een website die vol staat met taal- en spelfouten, komt niet overtuigend over en geeft geen professioneel beeld van jou als aanbieder en je bedrijf. Verwerk de meest voorkomende zoektermen die een bezoeker intypt in Google in je tekst (pas SEO toe). Google toont jouw website hoger in de zoekresultaten en maakt op basis van jouw teksten de perfecte match tussen jou en je bezoeker. En meer bezoekers op je site, leidt tot meer conversie. Hulp nodig? Klik op de contactbutton op demunkschrijft.nl!

© Copyright 2017 | Website realisatie door Websentiment