Hoe kan tekst jou helpen groeien?
08 april 2022
Je bent trots op je bedrijf. Je hebt tevreden klanten en je product of dienst ligt goed in de markt. Je website is een mooi visitekaartje. Maar toch heb je het gevoel dat je er niet alles uithaalt. En dat je nog te weinig concrete opdrachten via je website binnenkrijgt. Herkenbaar? Kijk eens kritisch naar je teksten!

Tip 1 - Als je scherp naar je website kijkt, zie je misschien dat de taal die je gebruikt heel anders is dan de woorden die je gebruikt als je persoonlijk met je klant in gesprek bent. Als je tegenover hem zit. Als je vol passie over je bedrijf praat. Als je uitlegt hoe jouw product of dienst de perfecte oplossing is voor het ‘probleem’ van jouw klant. Als je je kennis, gedrevenheid en expertise laat zien.

Waarom zou je website dan zo afstandelijk en zakelijk moeten zijn? Schrijf op je website dus de taal die bij jou past en die jouw klanten snappen. Breng je identiteit over en laat je enthousiasme doorsijpelen in je teksten. Laat je passie en je unieke karakter zien. Spreek je klanten aan zoals je dat ook in real life zou doen. Gooi je persoonlijkheid erin, dat wekt vertrouwen. Zo geef je je potentiële klant het gevoel dat je hem écht begrijpt. En dat is precies wat hem gaat overhalen voor jouw bedrijf te kiezen.
Tip 2 - Zie jij op je website vooral informatie over jezelf? Over hoe je werkt en gaat het eigenlijk vooral over de kenmerken van jouw bedrijf? Leg je met name uit hoe je bedrijf is ingericht en hoe jouw processen werken? Dan is de kans groot dat jouw bezoeker snel afhaakt.

Je bezoeker, je potentiële klant, wil namelijk vooral weten hoe jij zijn probleem oplost. Hoe jij zijn behoefte kunt vervullen. Hoe jij en jouw product of dienst het hem makkelijker gaat maken. Jouw klant wil horen wat de voordelen voor hem zijn als hij met jou in zee gaat. Ze willen het gevoel krijgen dat jij precies snapt wat ze nodig hebben. Schrap dus zo veel mogelijk het woordje ‘wij’ en vervang dat door ‘jij’. Op die manier schrijf je klantgericht en voelt jouw bezoeker aan dat het jou allemaal om hem en om zijn behoefte draait. Onthoud dat een website áltijd vertrouwen moet geven. Zo maak jij van een bezoeker een klant.

Tip 3 - Denk goed na over wat jij met je webteksten wilt bereiken en richt daar je pagina’s ook op in. Elke pagina moet een duidelijk en helder doel hebben: informeren, overtuigen en/of converteren. Op je homepage informeer je je bezoeker over wat je voor je klant doet, hoe je hem verder helpt en wie je bent. Geef ze de mogelijkheid door te klikken naar je producten- of dienstenpagina's. Dát zijn de salespagina’s waarop je je bezoeker verder overtuigt en verleidt tot actie. Beantwoord zijn vragen en neem zijn twijfels weg: waarom moeten ze nou juist bij jou zijn? Op welke manier los jij zijn probleem op?

Op deze pagina's geef jij je bezoeker een laatste zetje door een heldere en duidelijke call to action. Dat helpt hem te doen waar hij voor op je website is beland. Maak het hem daarbij zo makkelijk mogelijk: gebruik geen lange contactformulieren en creëer opvallende, heldere buttons. Zo onderneemt je bezoeker de juiste acties.

Vraag jezelf dus af….

Ken jij je doelgroep door en door en weet je precies wat hun werkelijke ‘probleem’ is? En… Heb je een unieke tone of voice die past bij je identiteit?

Verwerk dit dan in je webteksten!

© Copyright 2017 | Website realisatie door Websentiment